Tasi Dániel weboldala |
Www.japan.uni.hu |
Kalligráfia– folytatás |
FOLYTATÁS A négy kincs közül valószínűleg a tus elkészítése igényli a legtöbb lépéses munkafolyamatot. Egyes leírások száznál is több lépést említenek, míg az elégő gyantától eljutunk a kész tusrúdig. Az égetés, enyvfőzés, az alkotóelemek nedvesítése és összegyúrása, hogy teljesen homogén legyen a végeredmény, a többszöri szárítás, a présforma kialakítása, a préselés majd a füstölés, melegítés és szárítás mind-mind hosszú időt vesz igénybe, nem egyet ezek közül többször is meg kell ismételni. Az igényesebb darabokat ezután arany és ezüst színű festékekkel még precíz kézimunkával ki is festik. Ezek után a tusrúd maga is egy kész műalkotássá válik annak dacára is, hogy végső soron csak egy alapanyag, illetve egy eszköz más művészetek számára. A tuskészítés önmagában egynémely művészeti ágaknál megbecsültebb mesterség volt az ókori kínában, mivel a legbecsesebb művészeteknek, a festészetnek és az irodalomnak szolgáltatott alapanyagot. A szobrászat megbecsültsége például nem vetekedhetett vele. A felületén vagy teljes formájában díszes tustömbök gyűjtése a Szung-korban (i.sz.1000 körül) divattá vált. Később annyira elterjedt, hogy nagy tustörténeti munkák íródtak receptek, tuskészítő mesterek ismertetésére. A tus mellett az egyes ásványi eredetű színes festékek használata is előfordul, bár inkább a festészetben, mintsem a kalligráfiában. Leggyakrabban talán a vörös és az arany vagy ezüst szín fordul elő elsősorban újévi jókívánság feliratokon, esetleg cégérek vagy templomok bejáratát díszítő kalligrafikus feliratokon. Manapság tus már nemcsak szilárd állapotban kapható, hanem előre elkészített folyadék formájában, ami a sok-sok gyakorlást igénylő ecsetírás-tanulásban nagy segítség, bár ezek a tusok gyakran nem valódi alapanyagokból (koromból) készülnek, hanem szintetikus pigmentek és kötőanyagok felhasználásával. Akár még az illatuk is azonos, vagy nagyon hasonló lehet a valódi tuséhoz, ám a festett felületen egyértelmű a különbség: a szintetikus folyékony tusok felülete száradás után gyakran szürkén fémes, ami a valódi tussal sosem fordul elő. A tusdörzsölő kő
.A kalligráfia egyéb eszközei Elsősorban a japán zen kalligráfiában és a sumi-e (monokróm tuskép) festészet eszközei között szoktak megemlíteni két további eszközt illetve kelléket: a papírnehezéket (jap.: bunchin) illetve a papíralátétet (jap.: shitajiki), mint fontos eszközöket. Az előbbi általában egy fémrúd, amit a papírlap tetejére fektetnek, így az nem csúszik el. Készülhet fémen kívül bármilyen nehéz anyagból, kőből, üvegből is. A shitajiki (e.:sitadzsiki, jelentése: "alátét") pedig általában fekete, filcszerű puha, vékony anyagból készült lap, amire a papírt fektetve az rásimul és nem csúszik el. További eszközök lehetnek apró fém vagy porcelán kanalak a víz adagolásához, porcelán csepegtető A papírról itt! |